| Velkommen til Folkets Grand Prix. Her kan alle Grand Prix-entusiaster skrive i samme blogg!
Bloggen hvor alle kan bidra. Har du en mgp-opplevelse, et youtube-klipp du vil dele, eller er du en av de som vil dele en film fra Yourosong. Skriv i dette forumet. Husk å sett bidraget på kartet og publiser med ropert! Én av disse vinnerBookmakere og meningsmålinger har vært nærmest samstemte med hensyn til hvem som vinner kveldens Grand Prix-finale i Oslo Spektrum: Plumbo kommer på scenen med et blytungt favoritt-stempel. Spellemann-vinnerne fra Sande i Vestfold gikk til topps i den andre delfinalen i Larvik – og har siden ligget på topp på ulike MGP-barometere – samt markert seg på Itunes-lista. Foran kveldens finale svirrer samtidig flere spørsmål i lufta: Vil Plumbo klare å omsette favorittstempelet i finaleseier? Hvem kan eventuelt utfordre dem? Og er “Ola Nordmann” vårt beste kort i den internasjonale finalen i Baku? Til det siste spørsmålet svarer jeg nei. Ikke fordi bidraget til gutta fra Sande i Vestfold er dårlig. Tvert i mot. “Ola Nordmann” er både fengende og folkelig – og har solid allsang-faktor. Flere av bidragene i finalefeltet appellerer imidlertid sterkere til meg – og har slik jeg ser det større sjanser til å slå fra seg i den internasjonale finalen. Tooji er førstemann på scenen i Oslo Spektrum – akkurat som han var i delfinalen i Florø sist helg. “Prinsen av Persia” har fått mye oppmerksomhet i mediene den siste tida, og har etablert seg i folks bevissthet. Bidraget “Stay” er i tillegg mye spilt på Itunes, og er så definitivt en mulig seierskandidat dersom Plumbo snubler. Låten er dansbar, fengende og bør bli godt mottatt av TV-seerne i Øst-Europa. Det siste kan vise seg å bli en viktig kvalitet i Baku, all den tid Norge skal ut i semifinale mot en haug østeuropeiske nasjoner. “Stay” er på toppen av det hele skrevet av teamet bak fjorårets svenske finalebidrag. Som mange vil huske sang Eric Saade “söta bror” til en kruttsterk andreplass i Düsseldorf. Det eneste usikkerhetsmomentet ved kveldens åpningsbidrag er hovedpersonens vokalprestasjon. I Florø leverte Tooji bare middels. Om Toojis bidrag er dansbart og catchy, kan samme merkelapp trygt festes på bidrag nummer to. Reidun Sæther tok tredjeplassen i delfinalen på Ørland med låta “High On Love” – til tross for store problemer med stemmen i forkant. Det skulle bety at vokalisten, som MGP-general Per Sundnes hevder har Norges største stemme, har mer å gå på. Ikke dermed sagt at fremførelsen på Ørlandet var dårlig. Tvert i mot. Sæther leverte bra også der. Foran kveldens finale skal imidlertid stemmen være i enda bedre forfatning – og da håper jeg romeriksjenta løfter taket i Oslo Spektrum. Jeg sitter i tillegg med en følelse av at nettopp Reidun Sæther er vårt beste kort i jakten på en topp-plassering i Baku. Den tredje låten jeg vil fremheve i kveldens finale er Nora Foss Al-Jabris “Somewhere Beautiful”. Den 16 år gamle Gjøvik-jenta synger for sin avdøde musikervenn Dag Stokke – og imponerte i delfinalen på Ørland. Med sin vakre ballade gjør i tillegg ungjenta det mange mener er en forutsetning for å lykkes i MGP – skille seg ut. Nora står i skarp kontrast til store deler av finalefeltet – som i stor grad preges av uptempo-låter. Når det er sagt har låtskriverne Christian Ingebrigtsen og Eivind Rølles gjort jobben krevende for sin 16 år unge stjerne, og det gjør at jeg er spent på sangprestasjonen i Oslo Spektrum. Det ville ikke være mer enn rett og rimelig om Nora er en smule nervøs – til tross at hun tidligere har opptrådt hos selveste Oprah Winfrey. Outsideren i Spektrum i kveld er etter mitt syn Bobby Bare og Petter Øien. Den 76 år gamle countrylegenden og hans norske makker vant delfinalen i Florø – litt overraskende for meg. Jeg har ingen problemer med at duoen er i finalen, “Things change” er en countrylåt av beste merke. Samtidig trodde jeg ikke den appellerte nok hos de yngre lag av befolkningen til å gå til topps. Seieren i Florø åpner imidlertid for at hva som helst kan skje også i Spektrum. Og skulle duoen havne i Baku, er det sannelig ikke godt å spå hva de kan utrette der heller. Uansett: Jeg er blant dem som synes det er usedvanlig stas å ha en vaskeekte country-legende med i konkurransen. Mitt tips er at årets MGP-vinner er å finne blant de fem låtene som er nevnt over. Den andre halvdelen av finalefeltet – Lise Karlsnes, Malin Reitan, Carburetors, Yaseen & Julie Maria og Tommy Fredvang – må nok strekkevåpen. Samtidig skal det sies at årets finalefelt er det sterkeste på veldig lenge. Rybak klar for MGP-finaleAlexander Rybak går lørdag på scenen under den store norske Grand Prix-finalen i Oslo Spektrum. Han skal stå for et av pausenumrene. NRK røper videre at publikum og TV-seere kan se fram til to store pausenumre i Oslo Spektrum. Et av dem er altså signert nevnte Rybak – og i tillegg skal årets finalister komme med en overraskelse. Det er ikke første gang Alexander Rybak er pauseinnslag i en Grand Prix-finale. Nesodden-gutten hadde den samme rollen da danskene nylig valgte sin representant til årets internasjonale finale i Baku. Rybak løftet stemningen i Aalborg med en Grand Prix-medley bestående av blant andre Carolas “Fångad av en stormvind”, Johnny Logans “Hold me now”, Brødrene Olsens “Fly on the wings of love”og naturligvis MGP-vinneren “Fairytale”. Karlsnes bør få wild cardMed lørdagens delfinale i Florø unnagjort er ni av ti finalelåter i årets MGP klare. Den siste deltakeren blir en av de 15 allerede utslåtte låtene, og plukkes ut av en jury. Hvem som sitter i denne juryen vil foreløpig ikke NRK fortelle oss. Sikkert er det imidlertid at navnet på artisten som får den ettertraktede ekstrasjansen, blir offentliggjort kommende torsdag. Inntil da kan vi bare gjette på hvem det blir. Jeg håper at den tiende finalisten hentes fra lørdagens avsluttende delfinale i Florø. Nivået der var særdeles høyt – og etter min mening hadde spesielt én artist grunn til å føle seg snytt: Lise Karlsnes. Den tidligere Briskeby-vokalisten var riktignok ikke blant mine aller heteste forhåndsfavoritter, men etter å ha sett 32-åringen på scenen var jeg overbevist. Karlsnes leverte etter min mening best av samtlige, hvilket gjorde at jeg (og sikkert flere med meg) hoppet i stolen over at finalebilletten glapp. Jeg håper imidlertid at vifår se Karlsnes i finalen. Her er låten: Slik vurderer jeg delfinale 3Delfinalene i årets Melodi Grand Prix avsluttes med et kruttsterkt heat i Florø. Med et par unntak har samtlige låter finale-potensial, og sterkest av alle skinner Silya Nymoens “Euphoria”. Gjør dere klar til å danse folkens! Tooji – Stay Marthe Valle – Si Bobby Bare og Petter Øien – Things Change Yaseen og Julie Maria – Sammen Håvard Lothe Band – The Greates Band Silya Nymoen – Euphoria The Canoes – It seemed like a good idea at the time Lise Karlsnes – Sailors Tommy avslutter MGP-finalenTommy Fredvang er siste artist på scenen i den store norske Melodi Grand Prix-finalen 11. februar. Lørdag går den tredje delfinalen i årets MGP-sirkus av stabelen i Florø. Der skal det norske TV-publikummet stemme fram tre nye finalister til den store finalen. Allerede torsdag kveld ble imidlertid artist-rekkefølgen i Oslo Spektrum bestemt. Trekningen, som ble foretatt av MGP-general Per Sundnes og redaktør Marianne Jemtegård, endte med at Tommy Fredvang får den ettertraktede posisjonen som sistemann ut. Først ut på scenen skal artisten som tar andreplassen i Florø lørdag. Deretter følger Reidun Sæther – som tok seg videre fra den første delfinalen på Ørland. Ni av finalelåtene er klare så fort seerne har sagt sitt etter lørdagens TV-sending. Den tiende og siste finalisten blir en av de allerede utslåtte låtene. Hvordan denne låten skal plukkes ut, er foreløpig ukjent. Rekkefølgen ser slik ut: Melodi 1: 2. plass fra delfinale 3, Florø Melodi 2: High On Love – Reidun Sæther Melodi 3: Fremføres av et wildcard Melodi 4: Ola Nordmann- Plumbo Melodi 5: Crush – Malin Melodi 6: Somewhere Beautiful – Nora Foss Al-Jabri Melodi 7: Don’t Touch The Flame – The Carburetors Melodi 8: 1. plass fra delfinale 3, Florø Melodi 9: 3. plass fra delfinale 3, Florø Melodi 10: Make It Better – Tommy Fredvang Her er svenskenes MGP-håpMelodi Grand Prix har de siste årene fått et solid oppsving her hjemme, men fortsatt ligger svenskene et hestehode foran. Når «söta bror» drar i gang Melodifestivalen, går nemlig startskuddet for et gigantisk arrangement. Kommende lørdag starter jakten på artisten eller artistene som skal representere broderfolket i årets internasjonale eurovisjonsfinale i Aserbajdsjan. Hele 32 bidrag står på startlista – fordelt på fire delfinaler. Den første delfinalen sendes fra Växsjö – før sirkuset forflytter seg videre til Göteborg, Leksand og Malmö i rask rekkefølge. 3. mars får et knippe allerede utslåtte låter en ny sjanse i den såkalte «Andre sjansen» i Nyköping – før den endelige vinneren skal kåres i Globen i Stockholm 10. mars. En rekke kjente navn står på lista over deltakere i årets utgave av Melodifestivalen. I den første delfinalen dukker blant andre gruppa Afro-Dite opp på scenen. Trioen Gladys del Pilar, Blossom Tainton og Kayo Shekoni vant Melodifestivalen i 2002 med låten «Never Let It Og» – og gjør nå Grand Prix-comeback. Delfinale byr blant annet på jentegruppa Timoteij, som sang til femteplass i den svenske finalen i 2010 med hiten «Kom». Andreas Johnson har deltatt i Melodifestivalen en rekke ganger, men aldri fått sjansen til å representere Sverige internasjonalt. I den tredje delfinalen gjør han et nytt forsøk med låten «Lovelight». Den siste delfinalen i Malmö byr på to svenske danseband-veteraner. Vikingarna-vokalist Christer Sjögren og Lotta Engberg skal sammen fremføre duetten «Don’t Let Me Down». Engberg representerte som mange vil huske Sverige i den internasjonale finalen i 1987 med «Fyra Bugg og en Coca Cola». Et stort trekkplaster i Malmö blir også Charlotte Nilsson. 37-åringen vant den internasjonale finalen i 1999 med «Take Me To Your Heaven» – og har siden representert Sverige ytterligere én gang (2008). Denne gangen stiller hun med bidraget «The Girl». Den siste delfinalen inneholder for øvrig også et delvis norsk bidrag. Alexander With, kjent som Idol-vinner her hjemme, er en av låtskriverne bak bidraget «Why Start A Fire». Låten fremføres av svenske Lisa Miskovsky. Slik vurderer jeg delfinale 2Cocktail Slippers – Keeps on dancing Isabel Ødegård – I´ve got you Tommy Fredvang – Make it Better Rikke Lie – Another Heartache Malin Reitan – Crush Plumbo – Ola Nordmann Minnie Oh – You and I Rikke Normann – Shapeshifter Dansk MGP-sjokkFolket sviktet de store forhåndsfavorittene og sendte 21 år gamle Soluna Samay til den internasjonale Grand Prix-finalen. Både eksperter og bookmakere hadde utpekt duoen Christian Brøns og Patrik Isaksson, samt 17 år gamle Jesper Nohrstedt, til favoritter foran den danske finalen i Aalborg. Og begge gikk ikke overraskende til superfinalen. Der fikk de selskap av 21 år gamle Soluna Samay – som med låten “Should’ve Known Better” skulle vise seg å bli en hard nøtt knekke. Da vinneren skulle kåres, var det Samsay som overraskende hadde sanket flest publikumsstemmer. Sjokkert kunne hun innkassere billetten til den internasjonale finalen i Baku. Nytt av året i den danske finalen var for øvrig fire utenlandske ekspertjuryer. Den ene av disse var norsk og besto av Alexander Rybak, Venke Knutson, Bjørn Johan Muri, Kjell Petter Askersrud og Omer Bhatti. Juryleder Rybak ga i likhet med Russland og Tyskland 12 poeng til Jesper Nohrstedt, mens den aserbajdsjanske og danske ekspertjuryen ga toppscore til Soluna Samay. Med TV-seernes stemmer ble altså sistnevnte kveldens store vinner. Alexander Rybak var også sentral i pauseshowet i Aalborg lørdag. Eurovision-vinneren fra 2009 fremførte en Grand Prix-medley, bestående av blant andre Carolas “Fångad av en stormvind”, Johnny Logans “Hold me now”, Brødrene Olsens “Fly on the wings of love”og naturligvis “Fairytale”. Se hele den danske finalen her. Pause-showet med Alexander Rybak kommer etter drøye to timer. Syk favorittEn av favorittene foran lørdagens første delfinale i Melodi Grand Prix, Reidun Sæther, har mistet stemmen. Dersom hun ikke kan stille på scenen lørdag, blir bidraget diskvalifisert fra konkurransen. Slik vurderer jeg delfinale 1Irresistible – Elevator Kim Andre Rysstad – Så vidunderlig Reidun Sæther – High On Love Rudi Myntevik – You Break It You Own It Lisa Stokke – With Love United – Little Bobbi Nora Foss Al-Jabri – Somewhere Beautiful The Carburetors – Don’t Touch The Flame Oppsummert tipper jeg at Reidun Sæther, Nora Foss Al-Jabri og The Carburetors går til finalen i Oslo Spektrum, selv om det er andre låter som scorer høyere hos meg personlig. Hva tror dere? High on Love - Reidun SætherSkikkelig, katsji homolåt, hørte eg dette bidraget var. Dermed tentes håpet om ein ny mgp-vinnar. Bra refreng, harry start med avslutter veldig bra. Spår finaleplass! Her er årets danske bidragBallerud Super Arena var lørdag åsted for danskenes nasjonale finale. Gruppen A Friend In London var pekt ut som en av favorittene og fikk til slutt flest stemmer av folket i hard kamp med flere andre bidrag. Dermed skal rockerne, med låten “New Tomorrow”, møte Stella Mwangi i den internasjonale finalen i tyske Düsseldorf. Ser samtidig at Ekstrabladet nå skriver at “New Tomorrow” har veldig mange likhetstrekk med en tidligere svensk Grand prix-hit. I 2006 deltok Andreas Johnson i den svenske Melodifestivalen med låten “Sing For Me”. Låten, som for øvrig ikke vant, hadde han selv skrevet sammen med Peter Kvint. Hør de to låtene her – og døm likheten selv: 2011: New Tomorrow! Det er for øvrig ikke første gang at danskene sliter med plagiat-beskyldninger rundt sitt Grand Prix-bidrag. Så sent som foran fjorårets finale i Telenor Arena ble det fra flere hold hevdet at danskenes bidrag “In a moment like this” hadde likhetstrekk med den gamle Police-hiten “Every breath you take”. Hva mener dere? Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer